August 16, 2010

Acar Buah


Saya sebenarnya tak pernah terfikir nak buat acar buah nie..tapi sebab mak mertua (maid saya dulu cakap buat lawak le..mak motokar...kuang ajo ek...tapi tu lawak bodo jek..xde kena mengena ngan yang idup ataupun mati..).....mak mertua saya hehehe..ibu mertuaku nak masuk hospital buat pembedahan lutut dia, so saya pun try-try le buat acar buah nie nak amik ati dia..kira-kira nanti lauk spital kalo tak berapa selera..bole le makan ngan acar buah ni..orang tua-tua kan suke makan acar buah..

Assistant Dapur posing sampai terangkat kaki..hik..hik..hik..
Korang mesti tefikir kenapa ada 3 bekas..kalo korang terfikirlah..kalo tak pun xpe..Sebab musababnya ada 3 bekas tuh..1 utk Mak Johor (panggilan utk mak mertua saya), 1 utk Abah kat Simpang Renggam dan 1 satu lagi utk saya sendiri lah kat umah..Abih..nak le makan jugak..


Resepi dia:-
1. jeruk limau
2. Jeruk Peach
3. Jeruk Mangga
4. Kismis hitam dan kuning
5. Buah Prune
6. Jeruk Plum
7. Lobak masin
8. Bawang putih Bawang Merah

Acar buah versi mom in law Kak Lynn Hassan
A:

1 tsp ketumbar biji
1 tsp jintan manis
1 tsp jintan putih

sangai semua, blend @ tumbuk sampai hancur

B:
cili kering dibuang biji (ikut pedas)
bawang merah kecil
bawang putih kecil
halia
(semua bahan B digoreng dengan minyak sikit sebelum dikisar agar tahan lama)

C:
Bawang merah kecil
Bawang putih
(tak payah potong, gaul dengan sikit garam, rendam dengan cuka)

D:
Buah-buah jeruk
Gula
Cuka (saya guna Apple Vinegar)
Bijan disangai

Cara :
1.Panaskan minyak, tumis bahan A & B sampai wangi, garing
2. Masukkan bahan C dan buah-buah jeruk, kacau. Masukkan gula dan cuka ikut rasa (cuka x perlu banyak sebab nanti buah2 jeruk jadi terlalu masam).
Kacau sampai naik minyak dan pekat. Tutup api, bila sejuk, taburkan bijan.

Kuantiti bahan2 seperti bawang2an, cili, cuka, gula dan bijan ikut berapa banyak buah, agak-agak ajer. Minyak untuk tumis, kalau boleh banyak sikit, biar agar berkilat.

No comments:

Post a Comment