August 19, 2010

SEBAB AKAUN GOOGLE ADSENSE DI BAN

Ha tgok Cik Moo tu.. cmtu la perasaan saya bila akaun adsense di ban! Tapi takpe..orang tua pesan alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan hehe.. maka saya pun bangkit dan kembali berjuang untuk menggali ilmu adsense ni. (hari tu rasa dah malas nak layan). So, after a few blog crawling, this is what i've found.

Antara sebab-sebab kenapa akaun Google adsense di ban:

1. Invalid Click/impression

a) kita klik sendiri
Google akan melihat pattern cara klik itu diperolehi. Antaranya faktornya termasuk kekerapan klik itu berlaku, lokasi klik (IP and geolocation) dan sumber traffic.

Kalau klik diperolehi dari tempat yang sama, IP mungkin berbeza tapi geographic location lebih kurang sama, di tambah lagi dengan sumber traffic yang meragukan, potensi akan kena banned adalah tinggi.

b) klik dari orang lain, termasuk klik boom pula adalah faktor diluar kawalan kita.
Untuk mengatasi masalah ini, dinasihatkan kita tidak reveal site kita yang mengandungi adsense kepada orang yang kita kurang percayai. Disamping itu, cuba active kan option "Only allow certain sites to show ads for my account". Setidaknya-tidaknya anda dapat mengawal ID adsense anda disalah guna.

2. Duplicate content

Sekiranya google menerima aduan yang anda telah menyalin atau duplicate kandungan dari site asal, akaun adsense anda akan di banned.
Anda boleh semak kandungan anda di http://copyscape.com untuk mengetahui samada anda mempunyai duplicate content atau tidak.

3. Mengubah adsense code.

Ha ni meeemang pantang larang tok nenek depa. Jangan korang pandai2 nak ubah code adsense tau.

4. Memaparkan hasil earning adsense

Berhati-hati semasa memaparkan hasil earning adsense anda untuk paparan umum.Walaupun motif kita kadang-kadang adalah untuk memberi motivasi kepada orang lain, namun beberapa maklumat dalam earning report yang kita boleh hide. Memadai sekiranya kita hanya memaparkan hasil earning daripada akaun adsense dan hide info untuk CTR dan ECPM ..... Hehe..dlm erti kata lain riak tu biorla bertempat iyek :)

5. Pornography aka lucah.
Bab ni x kan x paham kot. Yang buat keje ni bwk2 la bertaubat..Allah Maha Pengampun

6. Memaparkan iklan adsense di site yang bukan dalam bahasa Inggeris.

Walaupun kita kadang-kadang terjumpa ada iklan adsense di blog bahasa melayu, tetapi sekiranya kita rujuk di TOS, ya menyalahi peraturan Google Adsense. (Alamak!!.. cmne ni?)

7. Made for Adsense site.(MFA)

Untuk menjaga kepentingan advertiser dan kualiti site, google telah menetapkan beberapa kriteria yang dipanggil sebagai "Google's Landing Page Quality Guidelines"

Elakkan membuat site yang mengandungi 1 post/artikel untuk di combine dengan adsense ads. Risiko untuk di banned adalah tinggi kerana ia menyerupai sifat MFA. Buat artikel atau post yang berkualiti dan lebih dari satu. Malah dengan membuat lebih dari 1 post dan artikel, ia juga memberi benefit kepada anda dari segi SEO kerana anda mendominasi lebih dari satu keyword.


8. Membuka akaun adsense lebih dari satu.

Seperti orang lain, saya juga mempunyai lebih dari satu akaun untuk adsense. Kalau boleh kita jangan login dalam masa yang berdekatan dengan clear cookies setiap kali login. Walaubagaimanapun, untuk perkongsian bersama, ia tetap menyalahi TOS kerana mempunyai akaun lebih dari satu.

9. Privacy Policy

Bagi setiap site yang memaparkan iklan adsense, kita haruslah meletakkan privacy policy statement di site tersebut. Ini adalah peraturan asas. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan akaun kita di banned.

10. Encouraging click.
Hati-hati semasa meletakkan iklan adsense kerana meletakkan adsense bersebelahan dengan image adalah dilarang sama sekali kerana ia dikelaskan sebagai Encouraging click.


Tu dia..mcm2 kesalahan saya dah buat patut ler kena ban. Korang mcm mane? Kalau ada info2 tambahan sudi2 la kita berkongsi yek. Ingat pesan opah : sharing is caring ;)

p/s: TQ so much for your notes Mr Inspiration.

No comments:

Post a Comment