August 16, 2010

Kek Coklat Milo Kukus

Oleh kerana teringin nak makan kek coklat kukus..saya buat le untuk berbuka ari nie..resepi dia saya ambil dari blog Brother Rozzan...macam biasa..hehehe...

Bahan-bahannya:-

A
1/2 cwn koko
1/2 cwn milo
1/2 cwn susu pekat manis
1 cwn air milo dlm kotak (patut guna 1 cwn susu cair...tapi dah takde susu cair..saya bantai guna milo kotak)
1 cwn gula kastor
1 cwn butter cair

B
1 1/2 cwn tepung gandum
1 camca teh Baking powder
1 camca teh Bicarbonat soda

C
3 biji telur

Cara-caranya:-

Bahan A dimasak sampai larut dan disejukkan..pukul bahan C sampai kembang dan masukkan dalam A yang telah sejuk..gaul rata...kemudian masukkan bahan B yang telah diayak bersama...kaup balikkan sampai rata..masukkan dalam loyang dan kukus sampai masak...


Ni pembantu dapur saya..



Ha..siap posing tuh..



Oleh kerana malas nak balut loyang dengan aluminium foil, saya guna bekas plastik nie..




Taraaaa..dah siap..


Kek ni tak letak chocolate ganache sebab kat rumah dah takde coklat masak..so sebab bulan puasa ni malas nak keluar-keluar sangat pegi kedai..saya biar je kek ni tanpa ganache..hehehe..
Cuma kalau nak sedap..memang elok letak ganache..cantik lagi...boleh hias-hias nanti..kalau nak buat chocolate ganache, saya biasa guna coklat masak + butter sikit + whipped cream...agak-agak je sukatannya..pandai le korang rasanya..pastu cairkan semuanya guna cara double boiler..









1 comment: